Deşi la început nu părea că ne vom strînge tot atît de mulţi ca anul trecut, prima seară a Festivalului de la Gărâna a fost una perfectă. Vremea, cît se poate de frumoasă, iar muzica, pe măsură. Această a XIV-a ediţie a fost deschisă de un recital de jazz vocal, cu acompaniament de trio, al trupei din Elveţia Elina Duni Quartet. Sensibilă, meditativă, cu o muzică tandră ce se încadrează perfect în jazzul modern, Elina are un repertoriu foarte bogat în prelucrări ale unor teme folclorice din întreg spaţiul balcanic – albanez, grecesc, bulgăresc –, care a culminat cu interpretarea de excepţie, în limba română, a renumitei piese cîntate odinioară de Maria Tănase, Lume, lume. În 1992, după căderea regimului comunist, Elina Duni se stabileşte cu mama ei în Elveţia, la Geneva, unde va studia jazzul. Împreună cu Colin Vallon (pian), Patrice Moret (bas), Norbert Pfammatter (tobe), creează trupa Elina Duni Quartet, cu care a scos deja două albume: în 1998, Baresha, iar în februarie 2010, Lume, lume. Cu instrumentişti foarte buni (singura schimbare fiind înlocuirea lui Patrice Moret cu Banz Oester – contrabas), care au improvizat şi au jonglat cu armoniile, atenţi în acelaşi timp la toate nuanţele interpretărilor vocalistei, concertul celor de la Elina Duni Quartet a reprezentat o deschidere culturală neaşteptat de benefică în teme şi motive est-europene transpuse în jazz.
Venit pentru a doua oară la Festivalul de Jazz de la Gărâna, chitaristul norvegian Terje Rypdal a cîntat alături de renumitul basist ceh Miroslav Vitous (şi el pentru a doua oară la Gărâna) şi de toboşarul american Gerald Cleaver. Concertul de joi seara a fost un extraordinar dialog între cei doi mari instrumentişti, secondaţi cu brio de Cleaver. Colaborarea dintre Rypdal şi Vitous datează din 1978, cînd au scos primul album la ECM, împreună cu toboşarul Jack DeJohnette, după care au con