Sunt cele doua intrebari carora nu le-am gasit raspuns fiind aici, la Shanghai, pentru ca explicatiile - venite de la cei doi ministri prezenti aici, Baconschi si Udrea - nu se sustin deloc. Sau nu sunt convingatoare. Ocazia de a intalni mediul de afaceri chinez justifica orice cheltuiala pentru presedinte, iar lansarea unui brand pe o piata mare, e adevarat, dar pe care nu ai vizat-o in analiza si ai caror turisti ajung cu greu in Romania, e o tampenie si o cheltuiala inutila.
Ma mai intreb si cum ar fi aratat forumul de afaceri romano-chinez de joi daca el ar fi fost organizat sub patronajul presedintelui, daca acesta ar fi fost prezent, alaturi, poate, de ministrul economiei, care n-a calcat pe-aici de cand s-a deschis expozitia.
Obiectivele Romaniei sunt de a atrage investitori chinezi in proiecte de infrastructura si in investitii. China este acum pe locul 17 in topul investitorilor straini in Romania, schimburile comerciale au fost de 2,7 miliarde de dolari in 2009, cu o balanta comerciala evident dezechilibrata in defavoarea Romaniei.
Inainte de inceperea evenimentului, intr-o conferinta de presa facuta la inceputul lunii aprilie, Teodor Baconschi a facut o comparatie graitoare incercand sa explice importanta expozitiei mondiale de la Shanghai: este ceea ce inseamna Jocurile Olimpice in sport.
Am vorbit joi cu doi oameni de afaceri romani care deja au parteneri in China sau au stabilit deja intrarea pe piata, fiind in tratative foarte avansate. Ambii cunosc foarte bine mentalitatea chineza, spunand ca asta i-a ajutat in a face afaceri aici. Si ei mi-au atras atentia ca relatiile cu partenerii chinezi sunt total diferite de cele cu partenerii occidentali: trebuie sa ai rabdare cu ei, sa stabilesti o relatie apropiata, sa vorbesti despre familie, sa ii flatezi. Conteaza foarte mult pentru ei sa le arati ca sunt impor