"Numărul companiilor poloneze a crescut rapid după aderarea României la Uniunea Europeană în 2007", a afirmat Halina Golebicka, şeful secţiei de Promovare a Comerţului şi a Investiţiilor din cadrul Ambasadei Poloniei.
Există trei sectoare principale către care investitorii polonezi au ales să îşi canalizeze banii, spune Golebicka.
Acestea sunt construcţiile, agricultura şi procesarea alimentelor şi consultanţa, iar cele mai importante companii poloneze din România sunt: Porta, companie care produce uşi şi are sediul în Arad, producătorul de pardoseli şi parchet din lemn Barlinek, cu sediul în Bacău, Cersanit, specializată în ceramică, producătorul de ambalaje Can-Pack şi Tymbark, unul dintre cei mai mari producători de nectaruri de pe piaţă.
Tymbark a fost şi primul investitor polonez în România, fiind prezent pe piaţă de mai bine de zece ani. Anul trecut, compania a investit 30 mil. euro în construcţia celei de-a doua fabrici locale de sucuri, dezvoltându-şi astfel platforma de producţie de la Vălenii de Munte.
Pentru acest an Tymbark anunţase că intenţionează să construiască o unitate de procesare a fructelor şi legumelor. Investiţia era estimată la 4,5 mil. euro.
Prezenţi în toate colţurile ţării
"După cum se vede suntem prezenţi în toată ţara. Există numeroase companii în Bucureşti, însă acestea sunt de regulă de mici dimensiuni. Cei mai mari jucători sunt în Cluj, Târgul Mureş, Suceava, Roman sau pe Valea Prahovei", a adăugat Halina Golebicka.
La sfârşitul lui 2009, Polonia se afla pe poziţia a 29-a în topul celor mai mari investitori din România. La jumătatea lui 2010, cel mai dezvoltat stat din regiune reuşise să mai urce trei poziţii.
Până în prezent, în pofida crizei nicio companie poloneză nu a ieşit de pe piaţă. A existat un caz care a sistat activitatea timp de doi ani pentru a o relua ulterior, însă op