Desi exista interes din partea Chinei, Romania nu pare deloc dispusa sa accepte investitiile de capital chinezesc. O dovada este valoarea comertului dintre Romania si China care se ridica la doar 250 de milioane de euro si, despre care cei in masura sustin, ca exista conditiile pentru o crestere de 150% pana la finele lui 2010.
"Relatiile economice bune cu China ne-ar fi foarte profitabile mai ales pentru infrastructura romaneasca, fata de care, in ultimii sapte-opt ani partea chineza a facut diferite propuneri importante, care ar ridica investitiile chinezesti in Romania, la mult peste un miliard de euro", a declarat pentru Radio Romania Actualitati, profesorul Daniel Barbu de la catedra de politologie a Univestitatii Bucuresti.
"Dar sa nu ne imaginam ca exista o fraternitate romano-chineza, dupa cum nu exista una europeano-chineza. In acest moment nici nu ar avea acum cum sa existe", a explicat Daniel Barbu care a mai spus ca interesele Chinei se indreapta catre statele care nu impun respectarea drepturilor omului, care nu conditioneaza in nici un fel stransele raporturi politice de anumite standarde din acest domeniu.
"Sigur ca Romania poate sa fie o zona de investitii interesanta pentru China. Exista si initiative chineze care sunt tinute in adormire, carora nu li s-a raspuns pentru motive de calcul de oportunitate de catre partea romana", a spus Daniel Barbu, referindu-se la intentia partii chineze de a investi in constructia de autostrazi si sisteme de irigatie.
Una dintre intentiile de investitii a fost o autostrada de la Bucuresti la Suceava, in parteneriat cu China. Termenul de executie era de jumatate de an pentru intreaga distanta.
"Problema este faptul ca aceste companii de constructii chinezesti sunt controlate de stat, deci pentru motive care tin de regimul politic si de standardele politice di