În cartierul în care locuiesc a apărut un panou publicitar inedit. "Plecaţi fără să plătiţi", iată ultima reclamă inventată de un magazin specializat în lentile şi ochelari de vedere. Uluitor cum se adaptează comerţul pe timp de criză!
"Plecaţi fără să plătiţi" este, într-adevăr, o bună găselniţă. Simplu, eficient, clar. Cumpărătorul potenţial este deci invitat să nu-şi facă griji, să fie senin şi încrezător. Să intre, să aleagă şi să plece cu marfa fără să plătească. Banii nu contează, pare să ne mai spună acest slogan publicitar, între firma noastră şi persoana dumneavoastră încrederea este totală, ne aranjăm noi cumva pentru achitarea produsului.
Se spune că reclama este sufletul comerţului. Tot reclama este însă şi uşa întredeschisă spre minciună. Reclamele ne asediază de peste tot, suntem supuşi unui bombardament publicitar continuu şi, din păcate, nu avem timp să cântărim întotdeauna cantitatea de minciună care se ascunde în această avalanşă de propuneri. Mecanismul publicitar este, de fapt, simplu şi brutal. E ca şi cum ni s-ar propune mereu nişte soluţii miracol, nişte scurtături. Ce să vă mai bateţi capul studiind harta ca să ajungeţi de la punctul A la punctul B, luaţi-o pe scurtătura pe care v-o indicăm noi. Altfel spus, nu faceţi efortul să gândiţi, am gândit deja noi pentru dumneavoastră.
De altfel, sloganele publicitare nu se adresează raţiunii, se adresează poftelor din noi. Textele şi imaginile publicitare sunt de altfel concepute pentru a nu trezi bănuielile raţiunii, ci pentru a excita direct instinctul de consum. Totul este posibil, mai spun, de fapt, aceste slogane, iar dacă nu te bucuri imediat de produsul râvnit eşti un prost.
Marea minciună, care se ascunde în spatele ofensivelor publicitare rezidă de fapt în omisiunile lor deliberate. Absolut nici un panou şi nici un clip publicitar nu-ţi amintes