Care este tonul vocii colegului dvs. de serviciu? Dar al şefului? Este iritant, prea ţipător? Sau calm, domol şi îi simţiţi căldura umană? Simţiţi tonul operatoarei de la call center când vă sună să vă reamintească să plătiţi factura? Sau cel al persoanei de vânzări care încearcă să vă convingă să mai rămâneţi clientul lor, după ce aţi luat decizia să reziliaţi contractul?
Sunt întrebări la care ar trebui să reflectăm şi, mai ales, să observăm cu mare atenţie vocea persoanelor cu care interacţionăm. Există o teorie care spune aşa: oamenii cu vocea caldă, expresivă tind să fie percepuţi ca fiind mai plăcuţi, mai de încredere şi mai competenţi decât cei care nu au vocea atractivă. De ce este important să acordăm atenţie vocii? Pentru că impactul vocii este cel mai puternic în contexte precum conversaţiile telefonice, vânzări prin telefon, relaţiile cu clienţii prin telefon, voice mailul, atât timp cât canalul vizual nu este prezent.
Totuşi, vocea este de multe ori lăsată la o parte şi nu i se oferă atenţia cuvenită. Gândiţi-vă la următoarea situaţie: purtaţi cele mai frumoase haine, aveţi cele mai bune recomandări, dar aveţi o voce firavă. Care credeţi că este prima impresie pe care o lăsaţi în faţa unui client pe care îl întâlniţi pentru prima dată? Poate că este un exemplu prea dur, însă cred că vă poate ajuta să înţelegeţi rolul important pe care îl joacă vocea în formarea impresiilor despre ceilalţi oameni. Dar ce face o voce să fie atractivă? Sau, din contră, să fie neatractivă? O voce atractivă are două calităţi esenţiale: tonalitatea şi impactul. Haideţi să aflăm mai multe despre fiecare.
Tonalitatea vocii se referă la cât de înalte sau cât de joase sunt sunetele pronunţate. Unele -voci pot suna profund, în timp ce altele pot fi piţigăiate. Ritmul tonalităţii unei persoane poate varia sau poate să rămână la aceeaşi înălţime în timpul unei con