România va ajunge la acelaşi nivel al exporturilor ca în 2008 abia în 2014. Informaţia a "scăpat" în strategia de reindustrializare a României, lansată recent în dezbatere publică de către Ministerul Economiei.
Exporturile româneşti ar ajunge la 3,5 miliarde de euro în anul respectiv, în condiţiile în care produsul intern brut al ţării noastre va ajunge la 700 miliarde de lei, de la puţin peste 500 de miliarde din 2008, potrivit datelor furnizate de Comisia Naţională de Prognoză.
Dezastrul exporturilor vine după o scădere de 22% în 2009, dar care a fost coroborată cu o scădere de 36% a importurilor.
Studiul ne oferă şi câteva date revelatoare în privinţa catastrofei din industrie. Astfel, ponderea industriei în produsul intern brut al României este de doar 22%. Ba chiar procentul este la doar 87% din nivelul anului 2001. Mai mult, ponderea industriei a scăzut cu câte un punct procentual pe an, iar acum situaţia s-a stabilizat. După privatizarea masivă din anii '90, foarte multe fabrici şi uzine s-au închis sau au dat faliment. Documentul menţionează că în România există foarte puţine clustere de firme, aglomerări de companii în aceeaşi zonă geografică, din aceeaşi industrie sau din industrii conexe. Cel mai cunoscut este în industria auto şi se află în jurul investiţiei Renault de la Mioveni. O dată ce Ford va ajunge să realizeze 300.000 de autoturisme pe an la Craiova, se va mai adăuga încă un cluster. Societăţile astfel grupate, chiar dacă sunt sau nu competitori direcţi, au angajaţi specializaţi, acces la informaţii din sector şi termeni de comparaţie privind costurile şi productivitatea.
În schimb, studiul precizează că în ţara noastră au fost încurajate mai mult parcurile industriale în detrimentul clusterelor, deşi parcurile nu aduc aceleaşi avantaje de sinergie. Un astfel de parc industrial de succes este cel de l