Americanii şi australienii plătesc mii de euro pentru a bea un ceai-minune în jungla amazoniană din Peru şi Columbia.Ayahuasca, băutură consumată de mii de ani de amerindieni, a devenit o importantă sursă de venit pentru localnici.
Dacă unii se gândesc să promoveze turismul sexual sau pe cel balnear, micii întreprinzători din Peru şi Columbia au găsit o metodă mai simplă de atragere a turiştilor, în special cei cu dare de mână: ayahuasca, un ceai halucinogen numit de amerindieni „vinul sacru al sufletului".
Altădată un eldorado al afacerilor cu arbori de cauciuc, Iquitos - cel mai mare oraş din jungla peruană - este în prezent împânzit de agenţii de turism şi centre de vindecare, ce prezintă ayahuasca drept un panaceu.
Depresii, traume din copilărie, fobii, stări de anxietate: drumul către recuperare trece prin jungla peruană, unde consumul ceaiului-minune este inclus într-un ritual străvechi, combinaţie ce oferă „bolnavului" o nouă viziune asupra vieţii.
Unii pacienţi susţin că ceaiul i-a ajutat să vadă lucrurile mai clar şi le-a oferit experienţe „aproape divine". Alţii s-au ales cu probleme gastrointestinale, diaree şi stări de vomă. De altfel, şamanii avertizează că ayahuasca nu are efecte benefice asupra tuturor.
Pacienţi de lux
„Sunt singurul tour-operator din Iquitos care nu a scos niciun ban din afacerile cu ayahuasca", se mândreşte William Grimes, un fost crescător de soia din Indiana, care trăieşte de 12 ani în jungla peruană, scrie cotidianul „The New York Times". Grimes povesteşte că totul a început cu dependenţii de droguri din Statele Unite care încercau să găsească un înlocuitor pentru LSD. Profilul turiştilor s-a modificat însă radical în ultimii ani. Cei mai fideli sunt americanii şi australienii care dau bani grei pentru cure de vindecare de trei sau patru săptămâni.
Moda „vinului sacru al sufletului" n