Dacă termenele promise de Ministerul Transporturilor pentru autostrăzile din vestul ţării vor fi respectate, se poate anticipa că ar putea apărea noi conflicte legate de siturile arhologice descoperite pe traseul acestor ample lucrări de infrastructură. Anticipând noi controverse pe această temă, Ministerul Transporturilor a propus, miercuri, un Program Naţional de Cercetare Arheologică, menit să urmărească respectarea legii în ceea ce priveşte cercetarea „siturilor de autostradă”, dar şi să nu întârzie derularea construcţiei autostrăzilor.
Un proiect ambiţios
Inclusiv în vestul ţării au existat în ultimii ani argumente care i-au situat în tabere adverse pe arheologi şi pe constructorii de autostrăzi. Dacă o parte din arheologi susţineau că România e obligată să respecte legislaţia europeană care prevede în mod explicit cercetarea siturilor arheologice descoperite cu prilejul săpăturilor pentru autostradă, firmele antreprenoare care se ocupau de proiectele de infrastructură contractate susţineau că arheologii le-ar întârzia munca, dându-le peste cap planurile iniţiale.
Pentru a preîntâmpina viitoare situaţii conflictuale pe această temă, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, a iniţiat un proiect de ordin prin care se iniţiază „Programul Naţional de Cercetare Arheologică Autostrada”, declarat program prioritar de interes naţional. Acest program are ca scop “rezolvarea rapidă a problemelor legate de protejarea patrimoniului arheologic pentru derularea marilor proiecte de infrastructură rutieră, respectiv construcţia autostrăzilor”, iar în el vor fi cooptate părţile direct implicate – Muzeul Naţional de Istorie a României şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
Obiectivul declarat al acestui program este „cercetarea patrimoniului arheologic, inclusiv înregistrarea totală a datelor rez