Prin eșecul suferit la Referendum, Alianța pentru Integrare Europeană ne-a tras nouă, celor care am adus-o la guvernare, o palmă usturătoare. Pe bune. Astfel, la orizont, se văd steagurile roșii ale PCRM, care își doresc să revină la putere. O spun direct: dacă Voronin, însoțit de Tkaciuk și Muntean, revine la cârma țării, plec din Republica Moldova.
Toate partidele din AIE au ignorat Referendumul. Nu-i putem reproșa PLDM-ului și PDM-ului că n-au făcut campanie. În schimb, le putem reproșa că au făcut campanie, în primul rând, pentru prezidențiale și, în al doilea rând, pentru a mobiliza alegătorii să participe la Referendum. PL s-a trezit pe ultima sută de metri, iar AMN în general a dormit. Altfel spus, AIE s-a jucat cu focul, a crezut sondajelor (care îi dădeau câștigători) și a alimentat conflictele interne (Lupu – Filat). Și a pierdut. În schimb, PCRM a lucrat în teritoriu și a luptat pentru “fiecare metru pătrat”. Și a câștigat.
Fiind o persoană din mediul online, voi oferi un exemplu despre cum (nu) au lucrat partidele din AIE. Deși inițial au alocat bugete bune pentru campania pe Internet, după lansarea celor două sondaje de opinie optimiste, partidele au redus aceste bugete de câteva ori (un partid a redus bugetul de 10 ori).
Plus, deși suntem în era Internetului, cei care concep campaniile de comunicare ale partidelor așa și nu au înțeles că Internetul nu este doar un mediu de informare, ci, în primul rând, un spațiu de mobilizare a propriilor simpatizanți. Astfel, nu e suficient doar să informezi utilizatorii online printr-un simplu banner, ci e nevoie de campanii de comunicare, ca simpatizanții partidelor să meargă în mediul off-line și să mobilizeze electoratul.
Publicitate:
susține autorul acestui blog în topul celor mai influenți oameni din spațiul online al Republicii Moldova.
Deci, Referendumul a eșuat. Criza consti