O vizită la casa din Żelazowa Wola în care s-a născut Fryderyk Chopin în vreme de toamnă timpurie, într-un spaţiu în care muzica chopiniană se aude din copaci şi dintre statui, te face să plonjezi într-un timp în care altele erau valorile ce contau.
Pentru polonezi, deşi trăiesc, ca şi noi, în tumultuosul an 2010, stările pe care Chopin a fost primul care a avut curajul să le clameze în urmă cu aproape două secole, patriotism, dragoste, romantism, par a avea încă sens. Iar Chopin rămâne un simbol naţional. În plus, toate acestea nu sunt lăsate la statutul de vorbe. Se concretizează într-o investiţie de 100 de milioane de dolari finalizată în 2010, anul bicentenarului, în care ceea ce contează este ca lumea întreagă să-şi amintească de faptul că Chopin a fost polonez şi şi-a petrecut jumătate din viaţă în ţara în care s-a născut.
Povestea poloneză a Anului Chopin se petrece în parcuri sau în muzee, pe străzi sau în lifturi, în avion sau pe telefoanele mobile. Scriu aceste rînduri în Grădinile Łazienki Królewskie - Palatul de pe Insulă, unde sute de oameni se strâng pentru al 51-lea an consecutiv duminica, din iunie până în septembrie, în dreptul monumentului lui Fryderyk Chopin, pentru a asculta un recital în aer liber susţinut de un pianist străin sau polonez. Intrarea este liberă, iar băncile aflate între rândurile de trandafiri sunt pline, ca de altfel şi peluzele însorite, chiar dacă soarele nu mai este atât de generos ca în luna august.
Chopin pe instrumente istorice
Atunci, Varşovia a găzduit ediţia a şasea a Festivalului "Chopin şi Europa sa", eveniment care îşi propune din 2005 pe de o parte poziţionarea lui Chopin în context european şi între valorile cu care a interacţionat de-a lungul vieţii, iar pe de altă parte aducerea la lumină a unor interpretări Chopin pe instrumente istorice, anume Erard şi Pleyel, de la începutul secolului