Analizele sociologilor releva contradictii, contrarietati sistemice niciodata rezolvate in democratia noastra originala. Realizam ca societatea balteste intre doua mentalitati opuse, una conservatoare, de tip Kalasnikov (cf. Dianne Feinstein) - maskirovka, legata cu fire rosii groase de vechiul regim, alta, "corectitudinea politica", un fel de codex moral-profesional, specific tarilor democratice.
Kalasnikov este un celebru pistol-mitraliera greoi, dar simplu si eficace, folosit "plenar" nu doar in loviturile de stat initiate de imperialismul bolsevic.
"Political correctness", doctrina socio-politica in curs de epuizare, reusise sa ordoneze structurile, maniera de guvernare ori relatiile contractuale, chiar si societatea. Era un concept idealizat, subiectiv, complicat, respins ca paliativ social de F. Fukuyama.
Presupune respectarea legii si a ordinii, libertatea alegerii si a cuvantului, morala crestina, egalitate de sanse, consideratie pentru adversar. Urmarea emanciparea sociala a tuturor. Occidentalilor le-a adus prosperitate economica, un nivel inalt de civilizatie si cultura, dupa multe decenii de munca disciplinata, cu tragere de inima.
Pana acum, barbatii nostri de stat nu au avut asemenea batai de cap, pur si simplu, transparenta, fundamentarea, corectitudinea deciziei politice nu au fost punctul lor tare, observatorii fenomenului ascunzandu-si dispretul in spatele unor calificative defaimatoare ca: balcanic, dambovitean ori, mai grav, totalitar, securistic, comunist etc.
Cauza? Inca nu s-a invatat principiul etic, universal valabil: ceea ce e bun / rau pentru mine e bun / rau si pentru aproapele meu. Ipocriti, au preferat sa inventeze avantaje nerusinate, prioritati, privilegii, recompense numai pentru ei insisi si ai lor.
Iata, suntem in mileniul al treilea si in Romania izbucnesc scan