Mulţi dintre comercianţi renunţă la vitrinele de pe principalele artere comerciale din Bucureşti. Nu toate magazinele vor rămâne însă pustii: nume mari din industria modei îşi anunţă intrarea pe piaţă
Brandul de lux Prada va deschide în curând primul magazin din România, care va fi situat pe Calea Victoriei. "Va ocupa o suprafaţă de aproximativ 300 de metri pătraţi, la parterul hotelului Hilton", au declarat pentru Gândul surse din piaţă. Un alt retailer de lux, Emporio Armani, va inaugura săptămâna aceasta primul magazin din România, situat pe aceeaşi arteră comercială.
Chiriile de 130 de euro/mp sunt istorie
Alte branduri însă, în special cele locale, renunţă la ideea de a avea un magazin pe Calea Victoriei. Motivul: chiriile mari. Pretenţiile proprietarilor au fost moderate de criză. Deşi s-a ajuns la reduceri de până la 60% faţă de nivelul mediu înregistrat în 2008, de 100-130 de euro pe metru pătrat, costurile le par în continuare ridicate investitorilor. "Proprietarii au devenit mai flexibili comparativ cu trecutul, însă există încă mulţi care preferă să păstreze proprietăţile goale, în loc să reducă costul chiriilor, conform tendinţelor actuale", precizează Ilias Papageorgiadis, director general al agenţiei imobiliare More Real Estate. În acest context, magazine precum Mariella Burani şi Alb şi Negru au renunţat deja la spaţiile comerciale de pe Calea Victoriei.
O tendinţă similară, de reajustare, poate fi văzută şi pe o altă arteră "de lux" a Capitalei. Diverta, de exemplu, renunţă la spaţiul de 1.800 de metri pătraţi ocupat pe Bulevardul Magheru. În plus, alte trei librării ale retailerului vor fi închise. "În urma închiderii acestor magazine neprofitabile vom reduce costurile cu un milion de euro anual. De asemenea, am reuşit să obţinem reduceri de 1 milion de euro la chiriile plătite mallurilor în care avem magazine", spune Amal