Fiecare posesor al unei căsuţe de e-mail cu o vechime de câţiva ani are un istoric personal de luptă cu spam-urile – mailurile nedorite prin a căror accesare utilizatorii pot primi gratuit viruşi sau programe de tip spion, pot afla informaţii fabuloase despre o fuziune între două companii de pe piaţa cărbunelui sau pot fi îmbiaţi cu participarea la diverse scheme piramidale.
Adesea, dezabonarea de la un flux de mailuri spam poate fi o adevărată aventură. În cazul unor spam-uri trimise de unele site-uri de ştiri de pildă, te poţi dezabona doar pe bucăţi, printr-un mail de la fluxul de social, un alt mail de la fluxul de ştiri de duminică, şi tot aşa, până când într-un final eşti anunţat tot printr-un mail de tip spam că ai fost reabonat la toate fluxurile, pe motiv că nu te-ai dezabonat complet în timp util. Împotriva acestor practici au început să apară „bastioane virtuale”, cum e, de pildă, site-ul www.spamalert.ro, care oferă program anti-spam şi o modalitate de raportare a celor care îndeasă zi de zi gunoi virtual în milioane de mailuri ale căror adrese le-au cumpărat pe bani grei de la binevoitori cărora, cu bună credinţă o anumită persoană le-a deconspirat adresa de mail. Site-ul respectiv informează, de exemplu, internauţii români că poţi fi abonat la un flux de mesaje electronice doar dacă îţi exprimi în mod explicit consimţământul, printr-un mail care trebuie neapărat să conţină precizarea „accept comunicări comerciale din partea...”
Mail-urile cu caracter comercial trimise în urma acestei abonări explicite trebuie, tot potrivit legii, să înceapă cu cuvântul publicitate, scris cu majuscule, şi să conţină obligatoriu o serie de informaţii cum ar fi numele sau denumirea completă a expeditorului, codul numeric personal sau codul unic de înregistrare, după caz, domiciliul sau sediul şi numerele de telefon şi fax. Lucru care, evident, nu