„Mocăniţa“ de la Agnita a împlinit ieri 100 de ani. Traseul ei a fost inaugurat în 1910. Avea pe atunci 50 de kilometri şi a rezistat până în 2001.
Linia a rămas în paragină şi nimeni nu s-a gândit să o reabiliteze. Din 2007, linia îngustă de cale ferată a intrat în patrimoniul monumentelor istorice naţionale. Atunci un grup de tineri entuziaşti a decis să se ocupe de conservarea şi restaurarea treptată a patrimoniului căii ferate înguste, care leagă oraşele Agnita şi Sibiu.
Traseu de doi kilometri
„Asta a implicat lucrări regulate de întreţinere, cum ar fi ierbicidarea, curăţirea liniei de arbuşti, întreţinerea podurilor, întreţinerea şi restaurarea clădirilor, restaurarea materialului rulant şi, în acelaşi timp, prevenirea furturilor", spune Mihai Blotor, unul dintre voluntari.
Acum, „Prietenii Mocăniţei" se mândresc cu doi kilometri de cale ferată restaurată şi gata să fie folosită din nou. Curioşii au putut parcurge, ieri, acest traseu într-unul dintre vagoanele vandalizate de căutătorii de fier vechi şi de intemperiile vremii.
„Sunt doi kilometri de cale ferată pe care a circulat vagonul pe care am reuşit să-l punem pe şine, cu ajutorul unei macarale. Locomotiva cu aburi, închiriată, a şuierat de ieri din gara Agnita până spre câmp. Am vrut să reînviem atmosfera de altădată, din zona defavorizată de pe Valea Hârtibaciului", spune Miha Blotori.
Nici copiii nu au fost uitaţi. Pe liniile secundare a circulat o drezină cu care micuţii s-au putut plimba. Călătoria se va repeta şi astăzi pe acelaşi traseu.