Diferenţele între cele două forme ale OUG 50, ieşite din comisiile parlamentare, sunt imense.
Săptămâna aceasta, deputaţii ne-au arătat, odată în plus, că orice se poate întâmpla cu ordonanţa creditelor. După ce actul normativ a fost ciopârţit în defavoarea clienţilor de către Comisia pentru economie şi privatizare, el a suferit o nouă modificarea radicală, de această dată în favoarea împrumutaţilor, în Comisia pentru industrii şi servicii. Din această ultimă structură a Camerei Deputaţilor, legea de aprobare a OUG 50 a ieşit chiar într-o formă mai dură din perspectiva băncilor, decât este ordonanţa de urgenţă, aflată acum în vigoare. Pentru că abia pe 27 octombrie, Comisia de buget-finanţe va elabora forma finală a legii, cea care va ajunge în plenul Camerei Deputaţilor, şi pentru că oricare dintre formulele propuse până acum de comisii poate devenii act normativ, RL vă prezintă modificările concrete care se vor petrece la nivelul cetăţea-nului îndatorat.
În analiza noastră, care ia în calcul cazul real al unui credit în valoare de 5.000 de euro, contractat pe cinci ani, în decembrie 2007, de la una dintre cele cinci bănci locale, care folosesc un indice intern la calculul dobânzii variabile, includem şi varianta neaplicării Ordonanţei 50 pentru creditele vechi.
Această posibilitate nu poate fi exclusă din moment ce reprezintă principalul deziderat al băncilor.
Iată care sunt diferenţele dintre cele patru scenarii legislative
SITUAŢIA 1
Fără OUG 50
Rata = 573,804 lei
Dobânda variabilă = 14%
DAE = 21,4%
Rata = 132 euro
Cost refinanţare = 350 euro
Cost schimbare data scadentă = 250 lei
Dobânda este cea stipulată în contractul iniţial de credit, întocmit la finele anului 2007 adică dobânda internă a băncii+ marja aferentă unui credit de consum Contractul include şi un comision de risc de 0,5% iar