Profesorul Ioan Dăncilă susţine că elevii învaţă greşit scăderea încă de la grădiniţă, din cauza unor planşe aprobate de Ministerul Educaţiei cu mulţi ani în urmă. Chiar dacă nu a stat niciodată la catedră, matematicianul Ioan Dăncilă cunoaşte foarte bine ce se întâmplă în sistemul de educaţie, pe care îl consideră „fărâmat“ peste măsură.
De ce dumneavoastră numiţi culegerile de probleme „cărţi de învăţătură"?
Pentru că eu consider că nu sunt culegeri. La origine, în limba italiană, culegerile acestea de care vorbiţi dumneavoastră se numeau „buchet", numai că în limba rusă nu i s-a găsit un echivalent şi i s-a spus „vornâii zadarnâi", în traducere - culegeri. Şi aşa le-a rămas numele.
Cum caracterizaţi învăţământul matematic astăzi?
La ora actuala, învăţământul matematic stă foarte prost în România. La sfârşitul ciclului primar, 41% din copiii care absolvă clasa a patra nu ştiu să rezolve o problemă cu o operaţie simplă. Învăţământul este o mega afacere pentru edituri, unii autori şi pentru unii profesori.
Statisticile ne arată că puţini elevi se mai îndreaptă astăzi către ştiinţe şi spre matematică. Cum vă explicaţi?
Acest lucru se întâmplă pentru că elevii intră în liceu cu un bagaj de cunoştinţe precar şi nu fac faţă la cursurile predate. Şi din această cauză nu mai merg la facultăţile de ştiinţe. Eu am constatat că elevii nu au cunoştinţe de matematică când am scris prima carte pentru absolvenţii de liceu. Atunci am remarcat că elevii nu prea înţeleg ce scriu eu acolo şi m-am întrebat „De ce?", pentru că exerciţiile erau accesibile. Am aflat că ei vin nepregătiţi în liceu şi nu mai au timp să recupereze. Atunci am mai scris o carte pentru gimnaziu, care la vremea aceea a fost un success: „Teste pentru fiecare". Numai că multă vreme, această carte a fost folosită pentru pregătirea specială a copiilor, când eu