Ideea acestui tip de bir nu este noua. Spunea Radu Berceanu prin 2005 ca autostrada e un lux (de aceeasi parere era si dictatorul, care a reusit insa sa arate cate ceva soferilor, fara sa promita 1.000 de kilometri pe an), prin urmare traiul bun trebuie platit.
Cine nu va mai dori sa traverseze tara printre carute si cirezi va trebui sa achite 3 sau 4 euro pe kilometru, considera fostul ministru.
Ne aflam insa atunci la inceputul unei guvernari care promitea scoaterea infrastructurii Romaniei din Africa si incarcarea ei pe harta Europei, iar ideea taxarii n-a fost atat de injurata. Lumea chiar incepuse sa creada ca va avea de ce sa plateasca.
Doar ca au trecut de atunci mai mult de cinci ani si tot ce au reusit guvernantii sunt 42 de kilometri de autostrada situati intre doua dealuri, musai de terminat, deoarece veneau prezidentialele. Zilele astea se mai finalizeaza inca zece, dar pe masura ce americanii mai picurau niste asfalt, A1 s-a deteriorat, iar A2 incepe sa aiba gavane. Iar bani de intretinere nu sunt.
Aceasta este insa ratiunea pentru care s-a gandit aceasta noua taxa: intretinerea soselelor care vor fi construite din bani europeni. Totul se petrece in viitor, desigur, si pana atunci avem impozit pe masina, rovigneta si accize pe combustibili, pe care le platim fara sa stim de ce. Cu exceptia primului bir, care intra la bugetele locale, celelalte sunt destinate rotilor noastre si tare mi-e ca, in teribila foame bugetara, au cam fost trimise de multisor sa acopere alte gauri, nu pe cele din asfalt.
Romanul cheltuie o groaza pe transport (si n-am inclus aici categoria soferilor profesionisti, care au si ei o contributie la averea tarii), dar aud ca se pregatesc din nou modificari la Codul Rutier, care ii vor pune la plata pe toti cei care n-au echipament de iarna. Asta e bine, desigur, doar ca normel