România riscă să piardă fondurile europene destinate extinderii digului de larg al portului Constanţa, lucrări estimate la aproape 118 milioane euro, din cauza numeroaselor litigii legate de licitaţia pentru desemnarea constructorului. Banii alocaţi de Uniunea Europeană, reprezentând 75% din valoarea proiectului, trebuie cheltuiţi până în primăvara lui 2013, însă deocamdată situaţia s-a blocat în tribunale. Sursa: arhivaSursa: arhiva
1 /.
Proiectul de extindere a digului de larg al portului Constanţa cu 1.050 metri a fost evaluat la circa 117,9 milioane euro, cu o durată de execuţie de 36 luni. Ulterior, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CN APM), beneficiarul proiectului, care trebuie să suporte restul de 25% din costurile lui, a redus termenul la 24 de luni.
Criteriile de calificare incluse în caietul de sarcini au fost: oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, experienţa similară, cu obligaţia de a exemplifica cu un proiect în valoare de minimum 55 milioane euro, lucrări similare executate în ultimii cinci ani, o cifră de afaceri de minimum 125 milioane euro în medie pe ultimii trei ani, precum şi necondiţionarea ofertei.
Luptă mare pe bani mulţi
În luna martie a acestui an, comisia de evaluare a atribuit proiectul firmei Josef Mobius Bau AG, din grupul Strabag, care s-a angajat să realizeze proiectul în 18 luni, cu 80,5 milioane euro. Pe următoarele două locuri s-au aflat compania Van Oord (Olanda) şi consorţiul Grup Servicii Petroliere (GSP) – Jan de Nul, care au făcut oferte de aproape 100 milioane euro şi timp de realizare de 23, respectiv 24 luni. Ambele firme au contestat decizia la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi la Curtea de Apel Constanţa. GSP-Jan de Nul, de pildă, a motivat că firma Mobius nu are experienţă în astfel de lucrări, aşa cum cerea caietul de