De restituirea banilor plătiţi la înscrierea în circulaţie a autovehiculelor ar putea beneficia numai cei ce le-au înmatriculat înainte de 15 februarie 2010Judecătorii vor fi mai intransigenţi cu solicitările de restituire a taxei de primă înmatriculare.
Zeci de sălăjeni obţin, săptămânal, în instanţă, restituirea taxei de primă înmatriculare sau de poluare. Potrivit purtătorului de cuvânt al Tribunalului Sălaj, judecătorul Balazs Arpad, numai în ultima şedinţă, de vinerea trecută, au fost admise toate cele 22 de cauze aflate pe rol.
Situaţia s-ar putea însă schimba şi nu doar în Sălaj, ci în toată ţara. „Nimeni nu are competenţa legală de a-i impune unui judecător ce să hotărască, dar am discutat, ca între colegi, cum să rezolvăm problemele cu interpretarea actului normativ“, susţine Balazs. El a lăsat astfel de înţeles că taxa de poluare a intrat în legalitate odată cu ultima ei modificare, prin OUG 117/2009, aplicabilă din 15 februarie 2010, care prevede ca maşinile Euro 4 să fie exceptate de la plata taxei.
Prin urmare, doar cei care şi-au înmatriculat maşinile înainte de această dată, în special cei care au înmatriculat în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, când taxa se numea de primă înmatriculare au şanse reale de a-şi mai căpăta banii înapoi.
Avocaţii au altă variantă
De cealaltă parte, avocatul Ciprian Chende susţine că niciuna dintre formele taxei de înmatriculare nu este legală, fie că vorbim despre taxa de primă înmatriculare sau de taxă de poluare. „Ambele taxe sunt discriminatorii şi contravin normelor europene care impun României să asigure libera circulaţie a mărfurilor. Discriminarea constă în faptul că dacă iau o maşină second hand înmatriculată în România nu mai trebuie să plătesc nicio taxă, doar o radiez, dar dacă iau o maşină similară din orice alt stat UE trebuie să achit taxa respectivă“,