Prăpastia din spatele Palatului Ştirbei
Bienala Tinerilor Artişti, ediţia a patra, s-a deschis pe 8 octombrie într-unul dintre cele mai controversate locuri ale Bucureştiului acestor zile: Palatul Ştirbei. Povestea e mai veche, dar, imediat după vernisaj, s-a reactivat. La doar câteva zile, mai precis marţi, 12 octombrie, opt ONG-uri au protestat în faţa Ministerului Culturii, cerând ministrului să nu avizeze blocul de 40 de metri care ar urma, în viitorul apropiat, să fie construit în curtea Palatului Ştirbei, la doi paşi de alt scandal sucombat, Cathedral Plaza. Proiectul de construcţie a PUZ Complex Multifuncţional Ştirbei a primit avizul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice. Dar doar ministrul Culturii mai poate opri iniţierea lucrărilor.
S-a scris mult în presă imediat după acest protest. Au fost inclusiv comentate replicile superioare ale actualului proprietar al Palatului Ştirbei, domnul Ovidiu Popescu. Cea mai îngrijorătoare afirmaţie a domnului Popescu (pe care o preiau dintr-o analiză extrem de pertinentă a Irinei Zamfirescu pe www.preadetot.wordpress.com) este aceea că amânarea unei decizii în privinţa demarării acestui proiect poate duce la prelungirea agoniei unei importante clădiri de patrimoniu şi, în final, la distrugerea ei iremediabilă pentru care vor exista responsabili dacă nu legali, cel puţin morali. Şi pe drept cuvânt agonie. Pentru că Palatul se află într-o stare deplorabilă. Dacă priveşti prin fereastra uneia dintre camere, poţi vedea o uşă de balcon care dă într-o prăpastie. Deoarece de acolo lipseşte o bucată masivă din construcţie. Este şi dezolant, şi primejdios. Ca şi firele electrice ieşite din ziduri ca nişte capete de balaur. Aşadar, o cruntă ameninţare care ne lasă să înţelegem că renovarea şi întărirea Palatului se vor face doar cu preţul construcţiei din spatele acestuia.
Între timp, Palatul Ştirbei, pe