Profesorul şi cineastul a schiţat o paralelă între dictatorul român şi Hitler prin prisma răzbunării pe propriul popor - unul, prin refuzul de a capitula, celălalt, prin sărăcie. Sursa: VLAD STĂNESCU
Pe 2 noiembrie, la sediul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER), regizorul şi profesorul (Universitatea de Artă şi Design din Karlsruhe) Andrei Ujică a ţinut conferinţa cu tema "Cinematograful non-ficţional: Ceauşescu şi filmul istoriei".
"La urma urmei, dictatorul nu e decât un artist, care are posibilitatea să-şi pună integral în practică egoismul. E doar o chestiune de nivel estetic, dacă el se numeşte Baudelaire sau Bolintineanu, Ludovic al XVI-lea sau Nicolae Ceauşescu", se arăta în moto-ul prelegerii.
Stalin, Hitler şi Mao
"Mulţi domni şi doamne au puseuri artistice pe lume şi nu devin din cauza asta dictatori. Mi se pare că asta nu duce niciunde, că Stalin a scris poezii de tinereţe, că Hitler era un pictor prost, că Mao era chiar un poet onorabil. Enumerări de acest gen nu dovedesc nimic", a remarcat Andrei Ujică la începutul conferinţei.
"Apropierea tipologică dintre artist şi dictator rezidă în altă parte şi este mai profundă. Adică ţine de faptul că (...) dictatorul e, până la urmă, un artist care are posibilitatea să-şi pună integral în practică egoismul (...). Ceea ce vreau să spun este că dictatorul, de orice tip, cel ideologic cu atât mai mult, e asemănător artistului în următoarele puncte: el are o viziune a unei opere, asemenea artistului. Pe care vrea să o pună în practică, asemenea artistului. Spre deosebire de artist, opera lui se petrece chiar în practică, materialul lui de lucru nu este unul abstract, nici inert, ca în cazul sculptorului sau pictorului, ci un corp social, o naţiune întreagă cu care el vrea să-şi realizeze viziunea", a opina