Piaţa locală de medicamente a crescut cu 24,2% în primele nouă luni ale acestui an comparativ cu perioada similară din 2009 şi a ajuns la 7,3 mld. lei (1,7 mld. euro) la nivelul preţului de distribuitor, potrivit datelor furnizate de compania de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.
Piaţa a avut o evoluţie bună pe toată perioadă crizei, însă, comparativ cu trimestrul doi, vânzările au consemnat o uşoară încetinere, astfel că s-a ajuns de la un plus de 35% în acea perioadă, recordul ultimilor ani, la 20,4% în trimestrul trei.
De la începutul anului, piaţa a fost menţinută pe plus în principal de majorarea preţului aprobată de Ministerul Sănătăţii de la 1 aprilie.
"Deşi valorile şi creşterile de piaţă rămân atractive, apreciem că există cel puţin două mari probleme în privinţa evoluţiilor viitoare ale pieţei. Pe de o parte, termenele de plată către farmacii, care reprezintă aproape 90% din piaţă, sunt lungi (peste 6 luni), astfel că avem pe piaţă credite comerciale sau financiare de peste 1 miliard de euro (...) Pe de altă parte, reducerea susţinerii publice pentru unele categorii măreşte cheltuielile out-of-pocket (din buzunar - n. red.) ale pacienţilor pentru menţinerea unui număr mare de tratamente", a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim.
De la 1 iulie au intrat în vigoare noi modalităţi de compensare a medicamentelor al căror scop este, conform autorităţilor, de reducere a consumului de medicamente scumpe. Aceste măsuri se aşteptau să aibă impact în piaţă încă din trimestrul trei.
Cegedim afirmă că în T3 comparativ cu T2 s-a observat o reducere cu 9,8% a volumului de medicamente care se eliberează pe bază de prescripţie. Compania prognozează pentru 2010 o creştere de 9,2% în lei comparativ cu 2009, iar în 2011 de 5,6% în lei.
"Evoluţia în trimestrul patru depinde de finanţarea sist