Dupa obtinerea Dobrogei de catre Romania - urmare razboiului din 1877 - una din primele griji ale guvernului a fost crearea caii ferate Bucuresti-Constanta si realizarea unui pod peste Dunare, la Cernavoda.
Semnificatia podului era tripla: cea comerciala, cea strategica si cea morala - podul era legatura Dobrogei si implicit a Marii Neagre, cu restul tarii.
Fara panglici si fara sampanie
Constructia podului, incredintata inginerului roman Anghel Saligny, a durat 5 ani (1890-1895) si a avut ca rezultat obtinerea celui mai lung pod din Europa, la acea data: aproximativ 4.088 metri. La inaugurarea festiva a participat insusi Regele Carol I.
Conform cutumei, inginerul Anghel Saligny, cel care proiectase lucrarea si intocmise toate calculele de rezistenta, astepta sub pod, pe o salupa, in timp ce testul de rezistenta a fost realizat prin trecerea in viteza, peste pod, a unui tren format din 15 locomotive.
Ziarul francez "Le Matin" scria cu aceasta ocazie: "In noul regat Romania, la Czernyvody (sic!) a fost inaugurat cel mai lung pod din Europa. Podul traverseaza Dunarea intr-un vad larg si a fost construit de un inginer roman prin solutiile lui originale, care pot fi utile la alte poduri mari, chiar si in Franta"
Ma abtin sa apreciez cat ar fi durat in Romania de azi o asemenea lucrare si, mai ales, cum s-ar fi inaugurat festiv, cu panglici taiate de Orban, Berceanu sau Boagiu. Nu mi-l inchipui nici pe inginerul proiectant sa riste stand sub pod, in loc sa serveasca sampanie deasupra, cu insusi presedintele Basescu.
Cele mai lungi poduri din lume
Intre timp, s-au mai facut poduri, care au scos Romania din lumea recordurilor. Astazi, cel mai lung pod din Europa se afla in Portugalia, la Lisabona, fiind compus dintr-un corp principal si patru viaducte, totalizand 12.340 metri. @N_P