Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, sustine ca nu intelege care este mecanismul care sta in spatele cresterii preturilor la combustibili. "La carburanti, nu prea inteleg logica miscarilor la combustibilii interni. Nu prea inteleg de ce se leaga, de evolutia pretului titeiului, a dolarului. Variatiile sunt oricum mult prea mari si nu le gasim o anumita explicatie", a spus recent Isarescu. Buletinele statistice ale Comisiei Europene arata ca preturile la carburantii din Romania sunt apropiate de cele din alte state membre. Aceasta in conditiile in care accizele sunt mult mai mici in Romania decat in alte state. De asemenea, si dependenta de importurile de titei este mult mai redusa decat in majoritatea statelor UE. Excluzand taxele si impozitele, preturile la benzina din Romania sunt foarte apropiate de media UE, iar la motorina depasesc media.
Dependenta de importuri de petrol a Uniunii Europene este, in medie, de circa 83%, potrivit unui raport al Centrului Roman de Politici Europene (CRPE), date confirmate si de cele ale Eurostat. In ceea ce priveste Romania, dependenta de importul de petrol este de 54% fata de 83% media europeana. Cel putin aceasta era situatia in 2009. Romania este una dintre putinele tari din Europa care depinde intr-o proportie redusa de importuri. Cititi aici mai multe despre dependenta statelor UE de importuri.
Chiar daca dependenta de importuri este redusa, Romania avand propria productie de petrol, preturile la carburanti sunt apropiate de cele practicate in celelalte state europene. Potrivit “Oil Bulletin” elaborat de către Uniunea Europeană, pretul mediu la benzina euro-super 95, inclusiv taxe si impozite, este de 1,08 euro/litru in Romania. In afara de Romania, singurele state cu benzina mai ieftina sunt Cipru cu un pret de 1,07 euro/litru si Bulgaria, unde pretul este cel mai redus din UE, 1,02 euro/lit