Introducerea învăţământului bilingv, interzicerea segregării în şcoli şi eliminarea condiţiei de a frecventa şcoala pentru primirea alocaţiei sunt doar câteva dintre propunerile făcute de organizaţiile rome pentru modificarea Legii Educaţiei.
Organizaţiile rome militează de ani de zile pentru schimbarea legii Educaţei. Romanialibera.ro a discutat cu reprezentanţii romilor pentru a afla care este părerea acestora despre noua lege.
Profesorul Gheorghe Sarău, consilier pe problemele romilor la Ministerului Educaţiei, crede că noua lege a Educaţiei conţine prevederi foarte bune. „Este foarte important ca elevii să înţeleagă manualele decât să înveţe papagaliceşte definiţii. De aceea, traducerea manualelor de istoria şi geografia României în limbile minorităţilor este o idee foarte bună”, spune Sarău.
Profesorul Sarău a explicat, de asemenea, de ce este important ca elevii maghiari să înveţe după manuale în limba maternă. „Limba română şi cea maghiară sunt două limbi total diferite. Maghiara este o limbă aglutinantă spre deosebire de română şi de aceea este foarte dificil pentru copii să o înveţe”, spune Sarău.
Delia Grigore, preşedintele organizaţiei AmareRomentza, ne-a explicat că organizaţiile de romi au făcut mai multe propuneri pentru revizuirea proiectului Legii Educaţiei. Într-un document oficial trimis în luna aprilie de aceste organizaţii ministrului educaţiei, Daniel Funeriu, au fost menţionate o serie de amendamente la noua lege:
- introducerea învăţământului bilingv în limba română şi o limbă a minorităţilor naţionale alături de învăţământul în limba maternă;
- interzicerea segregării în şcoli;
- introducerea unor acţiuni afirmative pentru integrarea copiilor romi, respectiv locuri speciale în insituţiile de învăţământ;
- eliminarea religiei din trunchiul comun al planurilor de învaăţământ