Şeful grupului Renault-Nissan, Carlos Ghosn, negociază achiziţia pachetului de control în cadrul companiei ruse AvtoVAZ, aceasta fiind ultima oportunitate a producătorului de a intra pe una dintre cele patru mari pieţe emergente, scrie Bloomberg.
"Este ultima lor şansă de a intra pe pieţele emergente într-o manieră elegantă", este de părere Erich Hauser, analist al Credit Suisse la Londra. "Dacă îi vor convinge pe ruşi, vor porni de pe o poziţie puternică", susţine el.
Renault are nevoie de achiziţia companiei ruseşti AvtoVAZ, companie care deţine brandul Lada, pentru că pieţele mature stagnează, iar pe celelalte trei mari pieţe emergente există deja companii cu poziţii dominante. Volkswagen este cea mai mare companie auto în China, Fiat este lider în Brazilia, iar Suzuki Motor conduce în India.
Ghosn estimează că vânzările auto din Rusia vor atinge patru milioane în 2015 şi ţinteşte o cotă de piaţă de 40% prin achiziţionarea AvtoVAZ şi extinderea capacităţii de producţie cu 700.000 de vehicule.
Renault-Nissan se află în tratative cu compania de brokeraj Troika Dialog şi compania deţinută de stat Russian Technologies, care deţine fiecare 25% din AvtoVAZ. Negocierile sunt purtate la îndemnul primului-ministru Vladimir Putin, a afirmat Ghosn. Renault-Nissan deţine momentan 25% din companie, iar valoarea participaţiei se ridică la 410 mil. dolari.
Ruleta rusească
"Renault-Nissan va obţine sprijin politic, un puternic brand rusesc şi drum liber pentru a domina piaţa", susţine Max Warburton, un analist al Sanford Bernstein. El punctează că "investiţia lui Ghosn părea în 2009 ca un joc la ruleta rusească, însă s-ar putea dovedi a fi profitabilă în următorii ani".
După o scădere cu 50% în 2009, piaţa auto rusească îşi revine datorită stimulentelor guvernamentale şi s-ar putea să depăşească Germania, devenind în 201