Deficitul bugetar uriaş şi scăderea populaţiei în Japonia ar putea împinge ţara către perioada sumbră dominată de deflaţie şi de dorinţa liderilor de a accepta orice sacrificiu, scrie The Telegraph.
După două decenii în care situaţia nu a fost tocmai favorabilă, autorităţile nipone sunt dispuse să mizeze pe orice plan de acţiune pentru a evita revenirea la perioada subjugată de deflaţie. Astfel, Ministerul Economiei, Comerţului şi Industriei (MECI) din Japonia depune eforturi considerabile pentru a creşte exporturile de produse japoneze, care fac trimitere la cultura niponă. Produsele ce intră în această gamă variază de la jocuri video şi reviste până la obiecte vestimentare. Iniţiativa este intitulată generic "Cool Japan" de către vicepreşedintele MECI Kaname Tajima.
Yasuo Yamamoto, economist la Institutul de cercetare Mizuho, descrie situaţia actuală ca fiind un "cerc vicios" al aşteptărilor deflaţioniste, în care companiile operează reduceri de costuri (inclusiv salariale) determinate de cererea în scădere, frânează cheltuielile deoarece se aşteaptă la reduceri ale veniturilor şi ale locurilor de muncă.
Tajima este totuşi optimist considerând că Japonia va putea combate acest "cerc vicios" printr-o puternică dereglementare guvernamentală şi concentrare pe industria ecologică şi IT.
În pofida scenariilor pesimiste ce se conturează la nivelul activităţii economice, statisticile relevă o uşoară creştere economică de 0,9% în ultimul trimestru, însă foarte puţini economişti consideră că acest fenomen se va menţine în viitor. Estimările analiştilor nu sunt optimiste, aceştia aşteptându-se la o contractare a economiei în trimestrul în curs, deoarece aprecierea yenului influenţează negativ exporturile.
Cele două decade de regres ale Japoniei nu numai că au slăbit încrederea în abilitatea economiei de a genera creştere economică, dar au condus