In timp ce noi ne zbatem sa facem din spanac bici si din frunza brand, numai ca sa iesim, cumva, din anonimatul in care stam de doua mii de ani, ungurii s-au dovedit mai repezi la picior si au facut din palinca brand, la nivel european.
European vorbind, palinca e una si palinka e alta
Ca urmare, in conformitate cu normele europene, oricat de traditionala ar fi bautura la noi sau la altii, palinca este demult autorizata la export, cu reguli precise, din care prima cere ca sa fie produsa ori in Ungaria, ori in patru districte din Austria.
Se vede cat de colo ca cei din Austria au prins miscarea la timp, n-au lasat Ungaria de capul ei, au fost pe faza cu mintea lor, au dat din coate in momentul fatal, in timp ce noi ne menajam coatele, ca sa nu ni se roada manecile si sa ne prinda criza cu pantalonii rupti.
Astazi, brandul este omologat irevocabil sub denumirea de "palinka", interzis sa fie folosit de altii, ca noi, si este catalogat drept o bautura "tare", putand fi produsa cu o concentratie curinsa intre 35% si 70% alcool, dar admisa pentru vanzarea, in magazine, la un standard de maximum 40%. Reguli precise.
Ca sa nu fie confuzie, UE a stabilit si arealul fabricatiei produsului specific: intreaga Ungarie si patru districte din Austria. Daca deschideam ochii la timp, poate prindeam si noi cateva judete. Daca nu i-am deschis, n-am prins nimic.
Fara brand, e ca si cum n-ai avea prune
Daca n-am deschis ochii, nu inseamna ca nu putem bea palinca la negru, cata vrem, cu doua conditii: prima - sa nu dam la export, ca n-o ia nimeni, a doua - sa n-o scriem cu "k" de la kilogram, intrucat, pentru noi, ajunge si un "c" de la centimetru.
La asa ceva, e normal sa ne sa gandim la un brand al nostru, macar de acum incolo, sa-l scriem cu ce litera vrem, sa-l masuram chiar si cu milimetrul