Comunicarea este necesară atât în plan personal, cât şi profesional. Fie că este vorba despre susţinerea unui discurs în faţa unui public sau a unei discuţii cu colegii sau cu şefii, transmiterea unui mesaj poate fi efectuată într-un mod eficient, dacă conştientizăm cele trei tipuri de limbaj, astfel încât să le putem ţine sub control. Spre exemplu, dacă ascultăm activ interlocutorul, îi înţelegem nevoile şi îi oferim un răspuns conform subiectului pus în discuţie, putem spune că am comunicat eficient.
Comunicarea se realizează pe trei planuri, respectiv verbal, nonverbal şi paraverbal. Astfel, pentru a transmite un mesaj, fie el într-un cadru oficial sau intim, îmbinarea celor trei paliere poate fi sursa atingerii obiectivului prestabilit. Luiza Edu, autoarea cărţii „O dicţie corectă", explică faptul că dacă verbalul presupune conţinutul concret, nonverbalul - care cuprinde poziţia corpului, mimica şi gestica, şi paraverbalul - alcătuit din volumul vocii, ton, ritm, pauze, accent şi dicţie, sunt forma limbajului rostit. Prin urmare, ignorarea unui anumit tip de limbaj poate duce la netransmiterea eficientă a mesajului şi, în final, la un eşec în comunicare.
Mai mult, Valentina Neacşu, managing partner ITEX, spune că persoanele care ştiu să comunice au o viaţă socială, personală şi profesională mai bună. „Aceştia îşi fac cu uşurinţă prieteni şi relaţii, îşi rezolvă rapid problemele, sunt mai liniştiţi şi echilibraţi, întrucât nivelul frustrărilor scade, atunci când le poţi exprima şi rezolvă eficient", menţionează Neacşu.
„Ascultaţi activ"
Dorinţa de a ne îmbunătăţi modul de a comunica poate fi îndeplinită destul de simplu. Importantă este urmarea unor reguli. „Ascultaţi-vă activ interlocutorul, dând importanţă atât mesajelor verbale, cât şi celor non-verbale, controlându-ne emoţiile atunci când suntem implicaţi în discuţii ce pot genera