Cum se vede din Germania mediul de afaceri românesc.
Povara pusă de Guvern pe umerii firmelor a crescut în timp de criză, în loc să scadă, afirmă Marko Walde, într-un interviu acordat RL.
Dacă un investitor german v-ar cere sfatul dacă să investească sau nu în România ce i-aţi spune, cum i-aţi descrie în câteva cuvinte peisajul de afaceri din România?
M.W.: Cred că România este încă un amplasament investiţio-nal atractiv, dar aş spune şi că nu este un amplasament inves-ţional simplu, că trebuie gândit foarte bine. În ciuda aparte-nenţei României la Europa, di-ferenţele pot fi foarte puternice!
Aţi afirmat anterior că Guvernul putea face mai mult pentru combaterea crizei financiare. Mai precis ce anume?
M.W.: Trebuiau mai întâi reduse impozitele şi costurile firmelor, ori s-a făcut contrariul adică s-a majorat TVA. A doua cerinţă era ca firmele româneşti să fie pregătite pentru a întâmpina criza şi să treacă peste ea. Azi se vede că sunt firme româneşti care nu au metode moderne de management. Ele puteau evita primul impuls, anume reducerile de personal, şi se puteau uita la alte domenii unde puteau fi făcute economii, cum ar fi alegerea furnizorilor. S-a adoptat un pachet de măsuri anticriză care s-a discutat în Parlament şi fiecare a zis „gata s-a rezolvat" atunci când de fapt trebuia începută treaba prin punerea în practică a celor discutate.
Care e percepţia dvs. asupra corupţiei din România? E mai puternică decât în alte ţări?
M.W.: Fiecare care derulează afaceri poate fi confruntat cu această corupţie, însă vestea bună e ca se pot face afaceri şi fără ea. Spunem firmelor că e posibil să fie confruntate cu ea dar că nu trebuie să se lase admeniţi. Sunt din 2007 în România şi cred că până în prezent s-a observat o îmbunătăţire. Cu cât criza durează mai mult, iar salariile funcţionarilor sunt reduse, cu atât creşte riscul co