Stravinski - "un necrofil", "un vampir care traieste pe spatele muzicilor din trecut"; Stockhausen - creatorul primei piese electronice din istorie; Iannis Xenakis, arhitectul nascut in Romania, care ne-a explicat ca atunci cand ascultam ploaia nu auzim cate o picatura, ci efectul global al ploii; Arvo Part - cel care a preluat tonalitatea clopotelor, creand stilul tintinabuli; John Tanever - englezul care compune muzica ortodoxa; Brian Eno - creatorul de muzica pentru lifturi si aeroporturi; Luciano Berio - cel care face din simfonii adevarate "pizza muzicale" sunt cativa dintre eroii prea putin cunoscuti ai unei perioade in care, in Estul Europei, arta se facea "in fabrici, nu in salile de concert".
Dogmele Vestului: eroul muzicii, necrofilul Stravinski si muzica noua, batrana dupa doar 6 ani
In 1949, in Filosofia muzicii noi, muzicologul Theodor Adorno interpreteaza faptele primei parti de sec. 20 asemenea unei actiuni politiste: o lupta intre buni (progresisti) si cei rai (reactionari).
"Sa ne imaginam o piesa de teatru care se numeste "Istoria muzicii de la inceputul secolui al XX-lea", cu doi actori: unul bun, celalalt rau. Unul progresist, celalalt reactionar. Primul este Schoenberg, eroul muzicii, care elibereaza muzica - spune Adorno - de sedimentele sensibilitatii romantice, aducand noutatea si implicand forta gandului.
Se mai poate scrie inca multa muzica buna in Do major.
Schoenberg in articolul "Intotdeauna ne intoarcem", articol publicat inainte de moartea sa, survenita in 1951De cealalta parte se afla Stravinski, considerat de Adorno ca fiind reactionar, personaj negativ. Il face in mod clar in aceasta carte necrofil, pentru ca, dupa parerea lui, ca un vampir, traieste pe spatele muzicilor din trecut", a explicat compozitorul Dan Dediu saptamana aceasta, la Institutul Cultural Roman, in cadrul eve