Tunelul de cale ferată Palas-Port Vechi, vechi de peste 100 de ani, se află într-o continuă stare de degradare şi poate conduce la prăbuşirea unei părţi din cartierul constănţean Abator, dacă lucrările de consolidare trenează.
Lucrătorii Inspectoratului de Stat în Construcţii (ITC) Constanţa au verificat de curând structura de rezistenţă a tunelului. Cea mai gravă problemă este cea a infiltraţiilor de apă, care duc în mod constant la deteriorarea structurii de rezistenţă a tunelului. Tocmai de aceea, luna trecută au fost prelevate o serie de probe din apa infiltrată în pereţii tu¬nelului subteran. „La faţa locului s-au găsit urme de clor rezidual, materii în suspensie, amoniu, detergenţi sintetici anionici", a declarat Claudiu Moisei, şef Serviciu Lucrări de Artă şi Terasamente din cadrul CFR Constanţa.
Lucrări costisitoare
O veste bună este că de ceva timp s-a pus pe picioare proiec¬tul „Consolidare şi asigurare scurgere ape a tunelului CF", care cuprinde asigurarea scurgerii apelor din tunel, consolidarea acestuia şi cămăşuirea lui cu un strat gros de beton. La licitaţia pentru lucrarea „Asi¬gurare scurgere ape", în va¬loare de peste 300.000 lei, s-au prezentat trei firme. Este vorba despre Sopmed Bucureşti, Tunele SRL Braşov şi SC Daria Const. Satu Mare. Lucrările vor dura 90 de zile şi vor începe luna aceasta, imediat după stabilirea câştigătorului. Etapa următoare va fi finanţată de la bugetul de stat. În acest sens, există deja o notă de fundamentare trimisă la Compania Căilor Ferate Române. Lucrările de cămăşuire a tunelului în suprafaţă totală de 480 de metri vor costa în jur de un milion de euro.
Un cutremur ar distruge totul...
Cert este că, în cazul în care tunelul nu va fi consolidat mai repede, el se poate surpa la un cutremur de 5 grade pe scara Richter şi sute de oameni vor rămâne fără case. Acesta este şi motivul pentru c