Comunitatea internationala de aeronautica il sarbatoreste joi pe savantul roman Henri Marie Coanda, la 100 de ani de la desprinderea de la sol a primului avion cu propulsie reactiva.
Henri Coanda este poate cel mai complet om de stiinta roman de la inceputul secolului XX, scrie People Famouswhy.
Pionier al aviatiei, fizician si inventator al motorului cu reactie si descoperitor al efectului care ii poarta numele, Henri Coanda are un loc binemeritat in istoria stiintei si civilizatiei mondiale.
Se implinesc astazi, 16 decembrie 2010, 100 de ani de la data cand savantul roman si-a ridicat aparatul botezat "Coanda 1910" pe aerodromul Issy-les-Moulineaux, de langa Paris.
Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel si savantului Paul Painleva, Henri Coanda, reuseste sa obtina aprobarile necesare, si construieste in atelierul de carosaj al lui Joachim Caproni primul avion cu propulsie reactiva - avion cu reactie, fara elice, pe care l-a prezentat la al doilea Salon International Aeronautic, in octombrie 1910 la Paris.
Cu toate ca avionul s-a lovit de un zid la marginea terenului de decolare, iar trenul de aterizare a luat foc, istoria aeronauticii retine data de 16 decembrie 1910 ca si zi memorabila a inaltarii primului avion cu reactie, precizeaza Jet100.
In 1934, Henri Coanda obtine brevetul de inventie francez, pentru ceea ce numim astazi "efectul Coanda".
In Romania, INCAS - Institutul National de Cercetari Aerospatiale "Elie Carafoli" si COMOTI - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare, impreuna cu Asociatia Henri Coanda au organizat in perioada 13 - 15 decembrie 2010 o serie de manifestari dedicate personalitatii savantului Henri Coanda, cu ocazia implinirii a 100 de ani de la testarea primului avion cu reactie, conceput, proiectat si realizat de el.
@N_