Preţul motorinei ar putea redeveni în următorii doi ani mai mare decât cel al benzinei.
Motorina ar putea depăşi în următorii doi ani la preţ benzina, chiar dacă nu cu mult. Preţul carburantului diesel a crescut în UE, în 2010, mai mult decât cel al benzinei şi, pe de altă parte, accizarea benzinei a atins în România nivelul minim impus de UE, în timp ce în cazul motorinei mai sunt aşteptate şi creşteri viitoare. Potrivit înţelegerii cu UE, nivelul accizei la benzină trebuie să ajungă, la expirarea perioadei de tranziţie, la 359 de euro/1.000 de litri (valoare ce va fi atinsă pe 1 ianuarie 2011), iar cel al accizei la motorină la 330 de euro/1.000 de litri.
Pe 1 ianuarie 2011 acciza pe motorină va fi de 302 euro/1.000 de litri, ceea ce înseamnă că în perioada 2011-2013 litrul de carburant diesel va deveni mai scump cu 10-15 bani, recuperând diferenţa actuală existentă la pompă de 13 bani, potrivit datelor UE valabile pentru mijlocul lunii decembrie din România. Anul 2010 s-a caracterizat printr-o tendinţă de creştere a preţului motorinei mai accentuată decât în cazul benzinei. Preţul la pompă în România, în monedă naţională, a crescut cu 18,71% în cazul benzinei şi cu 22,62% în cazul carburantului diesel, iar rafinăriile româneşti au vândut (fără accize şi TVA) mai scump benzina cu 24,24% faţă de începutul anului, în timp ce motorina au comercializat-o la un preţ mai mare cu 28,85%. Rafinăriile UE vindeau la jumătatea acestei luni benzina cu 23,91% mai scump faţă de începutul anului şi motorina la un preţ cu 29,78% mai mare faţă de ianuarie 2010.
6 lei litrul la finele anului 2011?
Dacă specialiştii Finanţelor şi din industria petrolieră sunt rezervaţi să pronosticheze evolu¬ţia preţurilor celor două tipuri de carburanţi, patroni ai benzinăriilor din România cred că motorina se va scumpi mai mult. „Se pare că motorina se va scumpi mai mult de