Adoptarea de către Guvern a unei noi grile de taxare a poluării vehiculelor duce inclusiv la scumpirea autoturismelor noi, Euro 5.
Taxa de poluare auto va fi majorată, din 2011, în medie cu 45-50% faţă de nivelul actual, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, a decis ieri Guvernul. Atât în forma nouă, cât şi în cea veche, taxa ia în considerare trei factori, respectiv cantitatea de emisii de dioxid de carbon, cilindreea motorului, standardul Euro al acestuia, precum şi vechimea vehiculului. Paradoxal, la vehicule comparabile ca motorizare, emisii de dioxid de carbon şi standard Euro, cu cât vehiculul este mai vechi, cu atât taxa este mai mică. În mod teoretic, un vehicul nou poate purta o taxă de poluare de până la 20 de ori mai mare faţă de unul vechi de 15 ani.
Argumentul prevederii cerute de către Comisia Europeană a fost că un vehicul vechi urmează să fie casat mai repede şi de aceea va polua în viitor mai puţin. Spre deosebire de vechea formă, în care vehiculele Euro 5 şi Euro 6 erau scutite, în noua formă nu plătesc taxa doar vehiculele hibride, nivelul de plată pentru Euro 6 urmând să fie stabilit după intrarea în vigoare a normei.
Taxa poate ajunge cât o maşină scumpă
Cea mai mare valoare a taxei de poluare pentru anul 2011 va fi de 30.432 euro, pentru înmatricularea unei maşini non-euro cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani. La motoarele Euro 1 de 3,2 litri, vechi de 18 ani, taxa va ajunge la 12.672 de euro, faţă de 10.240 de euro cât este în prezent.Proprietarii de maşini cu motor Euro 2, de 3,2 litri; vechi de 10 ani, vor plăti o taxă de înmatriculare de 19.584 euro, faţă de 17.408 euro în prezent.
Pentru un motor cu aceeaşi capacitate cilindrică, 3,2 litri, însă de standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa de înmatriculare va fi de 12.778 euro, faţă de 8.891 de euro cât