O expoziţie găzduită de un palat florentin scoate la lumină arta unui pictor manierist care a slujit familia Medici. Deschisă până la sfârşitul lui ianuarie 2011, expoziţia reaminteşte farmecul şi forţa portretelor pictate de unul dintre cei mai mari artişti de secol XVI, Agno di Cosimo, rămas în istoria artei cu numele de Bronzino (1503-1572).
Evenimentul, o premieră în lumea expoziţională, a stârnit entuziasmul celor mai exigenţi critici de artă. Lucrările expuse la Palatul Strozzi din Florenţa scot dintr-un con de umbră nedrept talentul unui rafinat pictor de curte, care a slujit Casa de Medici la vremea la care era condusă de Cosimo I de Medici. Criticul de artă de la ziarul „The Guardian" mărturiseşte că ceva mai grandios n-a mai văzut şi nici nu va vedea, probabil, curând.
Criteriul de selectare a tablourilor expuse a fost gradul de măiestrie, aşa că evenimentul aduce în faţa vizitatorilor operele cele mai izbutite ale pictorului. Pentru această expoziţie, curatorii au împrumutat lucrări aflate în proprietatea unora dintre cele mai mari muzee din lume, de la instituţii din capitala Ungariei la muzeul din Los Angeles. Peste 70 de tablouri pictate de Bronzino (80% din numărul total al lucrărilor lui) pot fi admirate, alături de lucrări de Pontormo, Cellini, Tribolo şi alţi pictori. Sunt expuse şi două tablouri recent descoperite : unul înfăţişând un pitic şi un Christ răstignit. Identitatea celui din urmă a stat sub semnul întrebării decenii de-a rândul, însă curatorii expoziţiei susţin că este opera lui Bronzino.
Istoria prin pictură
Bronzino, „Eleonora de Toledo şi fiul ei Giovanni de Medici“, 1545
În veacul al XVI-lea, arta portretului era una dintre cele mai solicitante şi cerea un timp considerabil. Orelor fără sfârşit în care viitorul personaj al tabloului hotăra vestimentaţia cu care doreşte să fie imortalizat pentru eternit