O mostră perfectă de cum funcţionează discursul puterii prin intelectualii săi: Dragoş Aligică analizînd un sondaj CADI pe contributors.ro. O să preiau şi eu cîteva tabele din respectivul sondaj şi o să vă invit să judecaţi singuri cum poate funcţiona o alunecare de sens controlată dinspre chestiuni evidente înspre propagandă în folosul puterii.
Aşadar CADI face un sondaj despre cum se simt românii în cîmpul muncii, cum se raportează la şef, la propria carieră, cît de fericiţi sînt cu propriul job etc. Iată cîteva tabele:
Cât de multumit sunteti, la locul dumneavoastră de muncă actual (sau la ultimul loc de muncă) de mediul sau conditiile de muncă?
Cât de multumit sunteti, la locul dumneavoastră de muncă actual (sau la ultimul loc de muncă) de relatia cu superiorii/sefii?
Aflăm şi că românilor li se pare foarte interesant ce lucrează şi alte baliverne asemănătoare. Dar unele tabele fac dreptate în ciuda expozeului lui Aligică:
Cât de sigur credeti că este locul dumneavoastră de muncă?
Comentatorul nostru ce face? Le separă. Spune că, iată, deşi nu prea sînt siguri pe jobul lor, românii iubesc munca şi condiţiile în care se desfăşoară. Asta cînd e evident că una o implică pe alta. Nesiguranţa totală pe locul de muncă transformă în chestiuni secundare condiţiile, posibilităţile de promovare, natura slujbei etc.
Citez din pledoaria pentru normalitate şi pentru nuanţe, pledoarie cu atît mai comică cu cît sondajul cu pricina nu face decît să confirme o blazare totală în autoiluzionare. Asta în cazul în care, vorba autorului, datele sînt corecte…
O analiza exploratorie ce depaseste glisarea pe stratul de suprafata al opiniei publice romanesti, descopera (pe zona mai sus analizata) un grad mai mare de echilibru si stabilitate decat ne-am astepta in virtutea atmosferei mediatice create in ultimul an. Lucrurile nu sunt