Statul şi firmele de transporturi rutiere au pus ochii pe profiturile frumoase ale companiilor petroliere. Primul vrea mai mulţi bani prin suprataxarea acestora, dacă preţurile vor mai creşte, ceilalţi vor să li se returneze banii pe accize.
Companiile petroliere ar putea intra sub lupa Consiliului Concurenţei, care va verifica dacă există o situaţie de monopol pe această piaţă, totodată Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) urmând să analizeze profitul companiilor din domeniu, a spus premierul Emil Boc la un post de televiziune. Părând că nu ştie că formarea preţului la carburanţi este sub lupa Consiliului Concurenţei încă din 2005 - fără rezultate până acum -, Boc a spus: „În privinţa preţului, eu am dat dispoziţie la două verificări paralele, una la Consiliul Concurenţei, pentru a vedea dacă nu este vorba de practici de monopol, şi la ANAF, să verfice, practic, gradul de profit pe care îl au cei care măresc foarte rapid preţul la benzină, pentru că în acele condiţii, dacă există profituri care cresc foarte mult şi nejustificat într-o asemenea perioadă foarte dificilă, şi statul român poate avea câteva contramăsuri specifice economiei de piaţă".
Mijloacele „directe" lipsesc
Totuşi, spune Boc, statul nu are mijloace directe pentru a reglementa preţul carburanţilor, dar că poate interveni indirect „pentru a-i trage la răspundere pe cei care măresc nejustificat preţurile". Mai întâi va trebui ca actualele verificări să fie încheiate, a spus el.
„Pot lua o decizie numai după ce am aceste informaţii, Guvernul nu are un rol direct în a stabili preţul combustibilului, nu poate să intervină, dar poate, pe căi indirecte, să-i tragă la răspundere pe cei care majorează preţurile nejustificat într-o economie de piaţă, fie că e vorba de monopol, fie că e vorba de profit. Statul român nu spune că nu e legal, dar poate să impună, şi el, anumite