Raportul despre accidentul aviatic din 10 aprilie de la Smolensk, în care a murit preşedintele polonez Lech Kaczynski, se află în atenţia ziarelor moscovite de joi. Presa arată că versiunea finală a anchetei, ca şi cele preliminare, susţine că tragedia a avut loc din cauza părţii poloneze şi invocă slaba pregătire a echipajului şi presiunile făcute asupra piloţilor de înalţi oficiali de la Varşovia, care au insistat să aterizeze în condiţii meteo nefavorabile, potrivit Agerpres.
Reprezentanţii părţii poloneze presupun că nici partea rusă nu era pregătită de acest zbor fatal şi intenţionează să demonstreze acest lucru în cadrul unei investigaţii proprii, scrie Kommersant. Avionul lui Kaczynski s-a prăbuşit din cauză că s-a dorit aterizarea cu orice preţ, titrează Moskovski Komsomoleţ. Potrivit raportului Comitetului interstatal pentru aviaţie de la Moscova (MAK), după ce avionul polonez a trecut graniţa cu Belarus şi a ajuns în zona de responsabilitate a dispecerilor ruşi, echipajul a fost anunţat că aerodromul Smolensk-Severnâi nu-l poate primi, notează Kommersant.
Deasupra Smolenskului, la mică înălţime, erau nori grei, prin care nu puteau fi văzute luminile de pe platforma de aterizare. Pe de altă parte, aeroportul militar nu era dotat cu sistem modern de navigare ILS, care ar fi permis aterizarea avionului în regim automat, la care a recurs echipajul. Ulterior, pentru a corecta această eroare, piloţii au fost nevoiţi să mărească viteza de coborâre până la 8 metri pe secundă, de două ori mai mare decât viteza permisă. Ei au ignorat avertismentele repetate ale sistemului TAWS, care îi anunţa de periculoasa apropiere de pământ, prin mesajul 'Pull up' (ridică!). Dar echipajului nu-i mai ardea de instrumentele de navigaţie, piloţii sperând să vadă pământul ascuns sub stratul gros de nori. Când pământul, în sfârşit, a apărut, era prea târziu - avio