Preşedintele francez şi cancelarul german, Angela Merkel, resping ideea de a fi suplimentate fondurile la dispoziţia Mecanismului European de Stabilizare Financiară, deşi ambii promit să facă "orice este necesar pentru susţinerea euro"
"Euro este prea puternic faţă de dolar, ceea ce afectează competivitatea firmelor europene", a declarat, joi, preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, în cursul unei vizite la sediul din Blagnac (lângă Toulouse) al companiei Airbus. Preşedintele s-a declarat îngrijorat de perspectivele exportatorilor europeni, în condiţiile unui "război valutar" între dolar şi restul valutelor lumii. El a promis că "va lupta", ca să asigure un curs competitiv pentru firmele din UE, în cursul vizitei la o linie de producţie a Airbus, desfăşurată la numai o zi după ce conducerea companiei a anunţat "contractul secolului". Operatorul indian low cost IndiGo s-a angajat să cumpere 180 de aeronave A320, dintre care 83% vor fi modelul A320neo, care va fi lansat în 2016.
Dincolo de "lovitura" pe care a dat-o Airbus în competiţia acerbă pe care o poartă cu rivalii americani de la Boeing, alte firme europene suferă din cauza unui euro care a continuat să se aprecieze faţă de dolar în 2010. Cu excepţia unui scurt interval din primăvara anului trecut, la apogeul "crizei greceşti", euro şi-a păstrat avansul faţă de dolar.
În noiembrie 2010, sistemul financiar mondial a fost inundat de încă 600 miliarde USD, bani proaspăt tipăriţi de banca centrală a SUA (Federal Reserve - Fed). Iar presiunile puse de dolar asupra euro se suprapun cu încercările altor state cu economii emergente (în special China, dar şi Brazilia sau India) de a limita orice apreciere abruptă a valutelor lor.
"Dezmembrarea euro ar fi ca dezmembrarea Europei"
"Dezmembrarea euro ar fi ca dezmembrarea Europei", a avertizat Sarkozy, apoi a promis: "voi face to