Deşi Austria a majorat substanţial accizele, preţul final al benzinei a crescut cu acelaşi procent ca în restul UE. Diferenţa a intrat exclusiv în buzunarele statului
Preţul benzinei a crescut cu mai mult de 6% în ultima lună şi jumătate în toată Europa, la fel ca în România. Motivul principal: producătorii au operat o majorare cu până la 10% a preţului brut, fără taxe, inclusiv pentru a acoperi scumpirea petrolului.
În două cazuri, însă - România şi Austria -, statul a operat şi modificări de accize de la 1 ianuarie 2011.
Aceasta este singura asemănare dintre cele două ţări. Diferenţa este că în Austria preţul la producător aproape a stagnat, în timp ce în România au crescut ambele componente: benzină şi taxe. Creşterea taxelor din Austria a fost de cinci cenţi pentru fiecare litru, în timp ce în România statul a adăugat doar trei cenţi. Aşa se face că în Austria, deşi iniţial au încercat o scumpire, producătorii au început să-şi reducă marjele în momentul în care preţul ameninţa să devină prea mare.
Taxarea suplimentară a comerţului cu carburanţi a fost sugerată şi de Guvernul român drept contramăsură la scumpirea benzinei. Ea nu ar avea ca efect o ieftinire, ci doar mutarea mai multor bani în buzunarul statului.
Pe de altă parte, transportatorii rutieri cer ca o parte din acciză să le fie restituită, plângându-se că nu pot rezista la preţul de acum al carburantului.
Taximetriştii, în schimb, au ales boicotul ca replică la scumpirea benzinei. Câteva mii de taximetrişti independenţi au refuzat ieri să cumpere benzină. Preşedintele Asociaţiei pentru Drepturile Taximetriştilor Independenţi, Viorel Radu, a anunţat că, dacă tendinţa de creştere a preţurilor la pompă se va menţine, în martie, vor organiza, alături de alte sindicate şi organizaţii profesionale, proteste ample.
„În prezent, taximetriştii, după 12 ore de muncă pe z