- Comentariu - nr. 704 / 18 Ianuarie, 2011 (Pe marginea fostei dezbateri despre invatamantul din Romania) Le-am cerut studentilor mei, anul III romana-engleza, sa comenteze, in limba lui Shakespeare, un poem englez din secolul XIX, la alegere. Trei sferturi n-au putut numi niciun poet englez din secolul XIX si nicio poezie. (Au studiat in anul II Byron, Coleridge, Wordsworth, Shelley). Unul a povestit un roman de Dickens. Cinci au povestit piesa de teatru Romeo si Julieta (numita alternativ roman, novel ori poem). Restul de cincisprezece, din saizeci, care si-au amintit totusi o poezie, au scris totusi in engleza, dar cu foarte multe greseli. Daca se dadea admitere la facultate, nu ar fi trecut examenul. Toti acesti tineri vor deveni profesori de limba engleza si romana peste trei luni. Imi este inexplicabil cum asemenea studenti pot deveni profesori, cand in oranduirea veche, bolsevica si totalitarista, ei n-ar fi putut nici macar trece admiterea. Cum s-a ajuns in aceasta situatie? Putin dupa Revolutie, prin 1995, cred, au aparut locurile cu taxa la universitati. Ceva mai tarziu s-a suprimat concursul de admitere. Astfel, universitatile au dat de gustul banilor. Studentii deveneau intangibili. Devreme ce plateau, prezenti sau nu, trebuiau sa treaca examenele, trebuiau sa capete diplome. Dupa diplome, dadeau concursul de titularizare, pe care nu-l luau, ramaneau suplinitori, si titulari negasindu-se, tot suplinitorii predau. Primii studenti pe bani au terminat prin 2000. Primii lor elevi au terminat liceul prin 2004. Dupa implementarea programului Bologna, studentii au terminat in trei ani, in loc de patru sau cinci, cu lucrari de licenta de saizeci de pagini, nu de o suta sau doua sute. Lucrarile scurte pot fi cumparate sau descarcate contra cost de pe Internet, de pe situri specializate (o suta de lei bucata). Liceenii intra pe bani la Universitate, fara adm