Inventatorul braşovean Dan Şerbănescu, fost inginer la IAR, propune o soluţie interesantă pentru modernizarea sistemului de termoficare a municipiului - turboreactorul. Deşi pare science-fiction, inovaţia braşoveanului este cât se poate de practică. Motorul cu reacţie a lui Henri Coandă este mult mai eficient, mai puternic şi mai economic decât oricare sistem termic, produce mult mai multă căldură, dar şi energie electrică, pe deasupra. Braşoveanul spune că ideea a fost furată prin intermediul OSIM şi pusă deja în practică la Botoşani. În concluzie: funcţionează!
În timp ce facturile pentru încălzirea casei le zboară braşovenilor banii din buzunare, soluţiile pentru o gigacalorie mai ieftină zac în hangarele Forţelor Aeriene. Este chiar invenţia lui Henri Coandă – motorul cu reacţie. La 100 de ani de la inventarea turboreactorului, Dan Şerbănescu, un alt inginer – de data aceasta din Braşov – propune o nouă întrebuinţare pentru acest motor: „propulsarea” unei centrale termoelectrice de cvartal. Fost pilot şi inginer la IAR Ghimbav, Şerbănescu şi-a dat seama de uluitoarele capacităţi ale motorului cu reacţie de când a văzut prima dată un elicopter franţuzesc Alouette.
„Prima dată am văzut un elicopter Alouette prin 60, eram proaspăt angajat la IAR. Motorul lui semăna cu o lampă de benzină cu care înainte instalatorii sudau ţevile de plumb. Era aşa, ca o ţeavă pe care ieşeau flăcări”, îşi aduce aminte Dan Şerbănescu.
Ar reduce factura la jumătate
Deşi era mai mic decât un motor termic clasic, turbina cu reacţie dezvolta 570 de CP la o rotaţie de 33.500 de turaţii/minut, încălzindu-se la o temperatură de circa 800 de grade. O forţă fantastică în care Şerbănescu a văzut mai mult decât propulsarea unei elice sau a unui supersonic. „Avantajul constă în faptul că un astfel de motor degajă mai multă căldură ca arzătorul