Incapabil să facă ordine în contractele cu regii asfaltului, Ministrul Transporturilor a decis obligativitatea contractelor „FIDIC", care permit constructorilor să obţină mai mulţi bani după câştigarea contractelor. Până acum din cauza acestor contracte, statul a pierdut sute de milioane de euro.
Contractele semnate de Ministerul Transporturilor şi companiile subordonate în cons¬trucţia de şosele, căi ferate etc., în valoare de peste 240.000 de euro, adică marea majoritate a lucrărilor din domeniu, vor trebui întocmite după modelele recomandate de către Federaţia Internaţională a Inginerilor în Consultanţă (FIDIC).
În urmă cu 50 de ani FIDIC, asociaţie care are 70 de membri în întreaga lume, a început realizarea unui set de tipuri de contracte aplicabile în domeniul lucrărilor de inginerie. Acestea erau menite să asigure un echilibru al intereselor clientului care dă banii pentru o lucrare (în cazul nostru CFR sau Compania de Autostrăzi) şi constructorii privaţi.
Dacă până în prezent contractelor FIDIC erau folosite facultativ în România, de cele mai multe ori ele fiind impuse de băncile europene care finanţau lucrările, de săptămâna trecută, adică de la momentul publicării HG 1405/2010 în Monitorul Oficial, orice contract, inclusiv cele finanţate doar din bugetul de stat va fi nevoit să urmeze tipicul FIDIC. Ministrul Transporturilor spune că acest tip de contracte vor pune ordine printre asfaltatorii care primeau majorări nemeritate ale contractelor lor.
Ceea ce Anca Boagiu nu spune este că nimeni nu a împiedicat compania de autostrăzi să impună regilor asfaltului clauze care să interzică majorările sau să preîntâmpine aceste situaţii. Ministrul nu pomeneşte nici de zecile, dacă nu sutele de milioane de euro plătite cu titlul de daune după 1990 în contracte FIDIC.
Ce sunt contractele FIDIC
Contractele FIDIC diferă de cele folosite