Titanicul, celebrul vapor de lux scufundat in 1912, a luat cu sine, pentru totdeauna, 1.517 suflete in apele inghetate ale Atlanticului. E cea mai cunoscuta tragedie maritima, dar nici pe departe cea mai mare. In urma cu exact 66 de ani, pe 30 ianuarie 1945, aproape 9.500 de persoane au pierit dupa ce nava germana Wilhelm Gustloff a fost torpilata, in Marea Baltica, de un submarin rus. La comanda acestuia din urma se afla un roman, capitanul Alexandru Marinescu (in rusa, Alexander Marinesko).
Ianuarie 1945, ultimele luni ale celui de-al Doilea Razboi Mondial. Rusii sparsesera liniile de aparare ale nemtilor si ajunsesera in estul golfului Danzig, rupand Prusia de restul Germaniei. 35.000 de refugiati si de soldati raniti erau inghesuiti în portul Gotenhafen, actualul oras polonez Gdynia. Singura lor scapare din fata urgiei sovietice era fuga pe mare. Cele mai mari nave germane au demarat operatiunea Hannibal, de evacuare a militarilor si a refugiatilor din calea rusilor. In aceste conditii, dezvaluite de istoricul moldovean Iurie Colesnic, de expertul american Irwin Kappes si de Heinz Schön, un supravietuitor care si-a dedicat viata studierii catastrofei din 1945, vasul Wilhelm Gustloff parasea in dupa- amiaza zilei de 30 ianuarie 1945 portul Gotenhafen (Gdynia), cu destinatia Kiel, Germania. Desi avea o capacitate de 2.000 de locuri, la bordul fostei nave de lux au urcat in jur de 1.500 de militari si 9.000 de civili. La ora 20.25, submarinul sovietic S-13, comandat de Alexandru Marinescu, fiul lui Ion Marinescu, un constantean care a fugit în Ucraina dupa ce a batut un ofiter si si-a schimbat numele în Marinesko, a ridicat periscopul.
Nava Wilhelm Gustloff a fost lovita în trei locuri de torpilele lansate de pe submarinul sovietic S-13
Vasul s-a dus la fund în 50 de minute
In bezna noptii, ofiterul de serviciu a observat o lum