Pentru o serie de proprietari de afaceri mici, care vor sa-si vanda companiile, ultimii ani au reprezentat o perioada numai buna pentru a-si reduce cheltuielile inutile si a astepta cu rabdare ca piata sa-si revina.
Totusi, sa incerci sa-ti vinzi afacerea atunci cand veniturile companiei si profiturile au scazut, nu este o idee buna, caci pretul la care va fi evaluata firma cu siguranta nu va fi cel real.
Expertii se asteapta ca anul 2011 va fi unul ceva mai bun decat 2010, caci optiunile de finantare s-au imbunatatit pentru cumparatori si bancile pun din nou accent pe creditare.
Asa ca, daca ai de gand sa iti vinzi afacerea in acest an, Entrepreneur iti da patru sfaturi pentru a-ti maximiza inainte profitul:
1. Fa-ti un plan!
Asa cum face orice mare intreprinzator, si cel care iti va cumpara afacerea va face cercetari inainte de a semna in dreptul liniei punctate. Asta inseamna ca este important ca vanzatorii sa fie gata sa demonstreze ca afacerea se ridica la valoarea pretului cerut.
De aceea, este bine sa pastrezi documentele din urma cu minim trei ani, inclusiv declaratii fiscale si inregistrari ale cheltuielilor. Acestea sunt esentiale pentru stabilirea increderii cumparatorului in istoria economica a afacerii. De asemenea, asigura-te ca ai o solutie pentru eventualele probleme nerezolvate ale afacerii. Acestea pot include acorduri pe termen scurt ale contractului de leasing, bazarea excesiva pe unul sau cativa clienti cheie, precum si orice probleme juridice nerezolvate.
Nu uita nici de elementele fizice ale afacerii. Este bine sa ai grija de imbunatatirile cladirii in care firma isi are sediul, de curatarea instalatiei sau redecorarea interiorului. Aspectul fizic este cel care creeaza prima impresie pentru cumparator, deci asigura-te ca este una pozitiva.
2. Incearc