Noile status simboluri preferate al oamenilor de afaceri asiatici sunt ceasurile high-end. Mai ales în China, aceştia văd în ceasurile scumpe o investiţie sigură. Potrivit unui reportaj realizat de AFP, Shanghai, Shenzen şi Beijing sunt oraşele cu cei mai mulţi pasionaţi de ceasuri.
"În Asia, probabil mai mult decât în Europa sau America de Nord, un ceas îţi poate oferi un anume statut", spune Harry Qin, un colecţionar care are 18 de piese în valoare de 250.000 de dolari. Majoritatea oamenilor de afaceri poartă un model de aur de la Rolex.
Mai ales în oraşele mai puţin dezvoltate, un Rolex este garanţia că purtătorul este un om bogat. "Gustul pentru ceasuri şi bijuterii s-a dezvoltat în timp", spune Qin, unul dintre investitorii care au ajutat ca 2010 să devină al doilea cel mai bun an din istoria Asiei pentru industria orologeră elveţiană. Un rezultat foarte bun pentru o perioadă de criză economică.
Jean-Daniel Pasche, preşedintele Federaţiei Industriei Orologere Elveţiene, estimează o creştere a exportului pentru ceasurile noi în 2010, faţă de 16,5 miliarde de dolari, cât a fost în 2007. Doar 2008 a stat mai bine, cu o valoare a pieţei de 18 miliarde de dolari. "În primele 11 luni din anul trecut, 52% valoarea exporturilor noastre a plecat în Asia. Este piaţa noastră numărul 1", a declarat acesta pentru AFP.
Explicaţia este simplă - din ce în ce mai mulţi chinezi sunt milionari sau chiar miliardari în dolari. Potrivit listei Hurun (echivalentul chinezesc pentru topurile celor mai bogaţi oameni editate de Sunday Times sau Forbes), în China există 875.000 de milionari în dolari. Iar peste 200 din aceştia sunt miliardari. Tot Hurun a publicat şi o listă a brandurilor de ceasuri preferate de aceştia. Pe primul loc se află Patek Philippe. Urmează apoi Vacheron Constantin şi Cartier.
Noile status simboluri pr