Politicieni din toate taberele sunt arătaţi cu degetul într-o analiză publicată de săptămânalul „Le Point“ fiindcă ar fi destabilizat educaţia cu prea multe „reforme“. Analiza porneşte de la cartea „Pactul imoral“, semnată de Sophie Coignard, care-i acuză pe toţi miniştrii Educaţiei din ultimii ani că au mimat reformele pentru a câştiga capital politic.
„Ghicitoare: ştiţi care va fi prioritatea unui eventual Guvern socialist, în Franţa, dacă acest partid (acum în opoziţie) ar câştiga următoarele alegeri parlamentare? Un indiciu: este aceeaşi cu prioritatea naţională cea mai importantă, anunţată recent de preşedintele (de dreapta) Nicolas Sarkozy. E vorba despre Educaţie, desigur!" - aşa începe articolul publicat în revista Le Point, în deschiderea dosarului „Cei care masacrează şcoala", pornind de la volumul „Pactul Imoral".
Miniştrii se apără
Potrivit autoarei, Sophie Coignard, modificările făcute în ultimele trei decenii în sistemul educaţional francez nu ar face altceva decât să menţină performanţe academice slabe, fiind vorba despre „măsuri haotice, neuniforme, atunci când nu sunt scandaloase". Pentru această situaţie sunt arătaţi cu degetul trei miniştri francezi ai Educaţiei: Jack Lang, Francois Bayrou şi Luc Chatel.
Ultimul, ministrul în funcţie, susţine că dimpotrivă, reformele puse în practică în ultimii ani au făcut ca tinerii francezi să fie mult mai calificaţi decât înainte de punerea în practică a acestor măsuri. Introducerea unui aşa numit „Bacalaureat profesional", de pildă, a permis creşterea ratei absolvenţilor de liceu cu 20%, susţine Chatel, care admite pe de altă parte că mai sunt multe lucruri de făcut, inclusiv o reformă a liceelor, care a fost deja promisă de câţiva ani, dar încă nu a fost pusă în practică.
Ministru al Educaţiei între 1993 şi 1997, François Bayrou îşi apără reformele. El s-a ocupat în perioada în c