Piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 15% anul trecut, spre 1,23 miliarde euro, in comparatie cu 2009, iar singurele categorii care au crescut au fost electronicele de larg consum si aparatele foto, arata cea mai recenta editie a studiului Gfk TEMAX. Segmentele telecomunicatii si echipamente de birou au fost campioane la scaderi, cu mai mult de 30%, mai arata cercetarea, iar segmentul IT a scazut cu 20%.
Al patrulea trimestru din 2010 a adus un alt declin al pietei bunurilor de folosinta indelungata. Vanzarile totale in T4 2010 au ajuns la 392 milioane euro, cu 8,6% mai putin decat in T4 2009. Chiar daca sectoare precum eectronicele de larg consum si foto prezinta rate pozitive de crestere, per ansamblu, 2010 a fost cu 14,6% sub 2009, valoarea fiind de 1,23 miliarde euro.
Pentru sectoarele Telecom si de ehipamente de birou, 2010 a fost un an deosebit de slab in care au scazut cu un uimitor procent de -30%, comparativ cu 2009, an deja afectat de criza. Cel mai performant sector a fost cel foto. Cu o crestere de aproape 8% de la an la an, sectorul este primul care prezinta semne clare de redresare, dupa un 2009 dificil. Vanzarile de Craciun au fost deosebit de bune pentru segmentul compact aducand o crestere de 18% in T4 2010 versus T4 2009. Vanzarile de compacte cu preturi mai mici de 100 euro au crescut la 70% din totalul vanzarilor in unitati. Si ramele foto au mers bine, insa in decembrie au fost totusi sub nivelul din luna similara a lui 2009.
Electronicele de larg consum
Spre deosebire de 2009, imaginea de ansamblu nu s-a prezentat prea rau. 2010 a fost un an de stagnare, atingand o valoare de vanzari similara cu cea a anului precedent - 270 milioane euro. Dupa un start slab in 2010, segmentul electronicelor de larg consum a avut parte de o recuperare timida, de la trimestru la trimestru.
Ultimele tr